آب مایه ی زندگی

تا چه زمانی دیگر آب داریم؟

آب مایه ی زندگی

تا چه زمانی دیگر آب داریم؟

آب مایه ی زندگی
بایگانی
آخرین نظرات
Wednesday, 26 Azar 1393، 11:01 PM

مبادله ی یونی

شیرین کردن آب شور به روش مبادلة یونی

 از روش مبادلة یونی ، مدت های زیادی است برای کارهای دقیق شیمیایی و تهیه اب ورودی دیگ های بخار که باید خیلی خالص باشد ، استفاده می شود . چون نمک آبی که با استفاده از این روش به دست می آید خیلی کم است و در این آب ها فقط درجه خالص بودن آن ها مهم است روش تعویض یونی برای تولید این گونه آبها کاملاً مناسب است . اما تهیه آب شیرین زیاد و همچنین تصفیة آب های خیلی شور با این روش خیلی گران تمام می شود .

اغلب این دستگاه هایی که در حال حاضر در سیستم های آب شهری مورد استفاده قرار می گیرند . برای نرم یا سبک کردن آب به کار می روند نه شیرین کردن آب که در دومی یعنی سبک کردن آب ، یون ها ، از آب جدا نمی شوند ، بلکه فقط یون های سدیوم را جایگزین کلسیوم می کنند .

خاصیت موادی که در نمک زدایی از آب های استفاده می شوند ، این است که موقعی که اب از آنها عبور می کند ، یون هایی که باید از آب جذب شوند ، جای خود را با یون های H+  و OH- عوض می کنند و این بون ها بسرعت با هم ترکیب می شوند و آب کاملاً خالص تولید می کنند . این مواد مبادله کننده خواص مهم دیگری دارند و آن این که پس از مدتی کار ، از یون اشباع می شوند که می توان آنها را با مواد احیا کننده شست و شوی داد و پاک کرد و برای استفاده مجدد آماده ساخت .

منبع: http://ngo-az.blogfa.com/post-70.aspx

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی