آب مایه ی زندگی

تا چه زمانی دیگر آب داریم؟

آب مایه ی زندگی

تا چه زمانی دیگر آب داریم؟

آب مایه ی زندگی
بایگانی
آخرین نظرات
Sunday, 7 Dey 1393، 10:13 PM

جایگاه آب در اسلام

جایـگاه آب در دیـن مبین اسـلام و قـرآن کریـم

آب در دین مقدس اسلام اهمیت زیادی دارد و آب بعد از انسان، با ارزش‏ترین آفریده‏ی خداوند متعال در قرآن کریم نشان داده شده است. در قرآن کریم بیش از 100 آیه درباره‏ ی آب در طبیعت وجود دارد و خداوند متعال، انسان را به تفکر درباره‏ی آب دعوت کرده و شُکرگزار بودن نسبت به این نعمت بزرگ را یادآور شده است.

خداوند متعال درباره‏ی اهمیت و ارزش آب در قرآن فرموده است:

«و هر چیز زنده‏ای را از آب پدید آوردیم» (سوره‏ی انبیاء آیه 30)

این آیه دلالت بر آفرینش همه‏ی موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان از آب دارد.

همچنین بسیاری از آیات قرآن کریم توجه انسان را به وظیفه‏ی مهم باران یعنی دادن حیات به زمین مرده جلب می‏کنند. یکی از آثار مهم و گسترده‏ی آب در زمین که انسان از منافع مستقیم و غیرمستقیم آن بهره می‏برد، احیای زمین است که در بیش از 10 آیه بر آن تأکید شده است.

در آیات 48 و 49 سوره‏ی فرقان، خداوند متعال می‏فرماید:

«و او کسی است که بادها را برای بشارت (شادمانی شما) پیش از رحمت خویش فرستاد و آبی پاک کننده از آسمان نازل کردیم (48)، تا توسط آن، زمین خشک و مرده را زنده سازیم و آفریده‏های خودمان، از چهارپایان و انسان‏های بسیاری را از آن آب سیراب گردانیم. (49)»

همچنین در آیه‏ی 65 سوره‏ی نحل، خداوند متعال می‏فرماید:

«خداوند از آسمان آب فرود آورد و در پی آن، زمین را پس از مرگ اِحیا کرد.»

عموم مفسران قرآن کریم عقیده بر این دارند که مقصود از اِحیا در این آیات، روییدن گیاهان و آبادانی زمین است که از یک طرف با روییدن انواع خوراکی‏ها، روزی انسان‏ها را تأمین می‏کند و از طرف دیگر با رویش انواع گیاهان به زمین زیبایی و طراوت می‏بخشد.

آب نه تنها مایه‏ی اصلی حیات می‏باشد بلکه با تطهیر انسان، او را از نظر ظاهر و باطن پاکیزه نموده و آماده می‌کند تا با حضور قلب به عبادت خداوند بپردازد. همچنین مسلمانان باید هنگام نیایش و پیش از تقرّب جستن به خداوند، پاک و منزه باشند. در دین مبین اسلام، طهارت پیش از بجای آوردن واجبات دینی مخصوصاً نماز، از اصول ضروری می‏باشد.

نعمت‏های الهی امانت‏هایی هستند که خداوند متعال برای رشد و تعالی انسان‏ها در اختیار ما قرار داده است. پس بهره‏برداری از آن‏ها باید همسو با اَوامر الهی و در جهت سعادت جاودانی انسان باشد. در آیات قرآن کریم و احادیث فراوان، با تعبیرهای مختلف، اِسراف و زیاده‏روی در هر کاری، به طور عام و در مورد آب، به طور خاص نکوهش و مذمّت شده است. در دین مُبین اسلام حتّی اِسراف آب در وضو گرفتن و غُسل کردن نهی شده است.


منبع:http://www.nejateab.ir/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی