آب مایه ی زندگی

تا چه زمانی دیگر آب داریم؟

آب مایه ی زندگی

تا چه زمانی دیگر آب داریم؟

آب مایه ی زندگی
بایگانی
آخرین نظرات
Thursday, 4 Dey 1393، 03:13 PM

برای مطالعه...

خبرگزاری «حوزه»/ اشاره؛ ما ایرانی‌ها در کنار صفات خوب و پسندیده‌ فراوانی که داریم، متأسفانه گاهی اوقات دچارعادت‌ها و ویژگی‌های نامطلوبی می شویم که آن خوبی‌ها را تحت تاثیرخود قرار می‌دهد.‏

یکی از مهم ترین این عادت‌ها ، اسراف و زیاده ‏روی در مصرف است به ویژه در زمینه مصرف آب که این روزها به همین خاطر در یکی از بحرانی ترین شرایط تاریخ کشور قرار داریم.

براساس آمارهای وزارت نیرو، 37 میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی حدود نیمی از کل ایرانیان که در 517 شهر زندگی می کنند در معرض تنش کم آبی قرار دارد.

در حالی که میانگین ریزش‌های جوی در کشور ما یک سوم میانگین جهانی است، متاسفانه برخی از مردم در مصرف آب، گویی با یکدیگر رقابت می کنند، غافل از آن که امروز یکی از منابع قدرت و حیات هر کشوری همین نعمت ارزشمند است.

با توجه به حادشدن بحران آب در کشور و این که حتی در برخی کلان شهرها همچون اصفهان و کرمان به انضمام پایتخت، زنگ خطر و هشدار ، بلندتر از هر زمان دیگری به صدا درآمده و همچنین لزوم تلاش هر چه بیشتر برای فرهنگ سازی در مصرف بهینه منابع آبی ، به سراغ تنی چند از کارشناسان و اساتید حوزه رفته و نظرات آن ها در این باب جویا شده ایم.

اعتدال در مصرف؛شاخصه مهم سبک زندگی اسلامی

رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه ، یکی از مهم ترین شاخصه های سبک زندگی اسلامی را اعتدالگرایی در مصرف به ویژه مصرف آب و برق عنوان کرد و گفت: در حال حاضر درست مصرف کردن آب یکی از ضروری ترین مسایل در کشور است که هیچ ایرانی حق ندارد در این خصوص بی توجه و یا کم توجه باشد.

وی همچنین مصرف بهینه را تنها راه حفاظت از سرمایه ها و منابع ملی کشور برشمرد و افزود: حد مطلوب مصرف از نظر آموزه های اسلامی آن است که افراد جامعه در زندگی شخصی و اجتماعی خود به حد کفاف و به مقدار نیاز خود بسنده کنند.

معیار صحیح الگوی مصرف از نگاه اسلام

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که اسلام، معیارهای الگوی صحیح مصرف به خصوص در زمینه مصرف آب را بیان کرده است، ابراز داشت: یکی از مبانی عملی الگوی صحیح مصرف از نظر اسلام آن است که یک مسلمان، تنها به فکر رفع نیازهای خود و خانواده‌اش نباشد، بلکه با پرهیز از روحیه خودخواهی همواره منافع و مصالح جامعه را در اولویت قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی در ادامه سخنان خود به نکته مهمی هم اشاره داشت و گفت: در حال حاضر یکی از مهم ترین نیازهای مردم کشور ناظر به مساله بیمه و اشتغال است که اگر مردم واقعاً در مصارف آب ، برق، گاز ، بنزین و ... صرفه جویی کنند ، از محل همین صرفه جویی ها می توان دولت را در بیمه کردن بخش زیادی از مردم همچنین اشتغالزایی برای خیل کثیری از جوانان جویای کار، کمک کرد.

رسانه ها پررنگ تر به میدان بیایند

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم اهتمام رسانه های جمعی در راستای فرهنگ سازی درست مصرف آب تاکید و خاطرنشان کرد: رسانه ها در واقع طلایه دار امر نهادینه سازی مصرف بهینه و درست در جامعه هستند چرا که حوزه نفوذ و قدرت تاثیرگذاری آن ها بر مخاطبان بسیار بالاست و لذا در این رابطه باید بیش از پیش احساس مسئولیت و دغدغه داشته باشند.

مصرف بهینه آب ؛ الزامی در اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان ، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه نیز تصریح کرد: مصرف درست و بهینه انرژی یکی از مهم ترین الزامات و بایسته ها در راستای تحقق اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی می باشد.

وی با اشاره به این که صرفه جویی در مصرف منابع محدود انرژی کشور از جمله منابع آبی اساساً یک وظیفه عقلانی و اخلاقی و دینی است، اظهار داشت: همان طور که خداوند متعال فریضه صیانت از نفس را بر عهده ما قرار داده و ما به دنبال حراست و حفاظت خود از آسیب ها هستیم، یکی از فرایض ، حفظ محیط زیست و نیز استفاده بهینه از منابع انرژی اعم از آب و برق و گاز آب است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که عدم استفاده درست و مناسب از این منابع می تواند به محیط زیست و ذخایر کشور ما لطمات جبران ناپذیری بزند، گفت: لازمه سلامت زندگی شهری و زندگی اجتماعی این است که خود ما انسان ها محیط زندگی مان را سالم و پاکیزه نگاه داریم و قبل از هر چیز باید این درک و فهم در سطح جامعه به خوبی نهادینه شود تا نتایج مطلوب آن را در عرصه های مختلف اجتماع شاهد باشیم.

نیازمند عزم و اراده ملی هستیم

وی در ادامه با تاکید بر این که ما در خصوص مساله آب نیاز به یک عزم ملی برای درست مصرف کردن داریم، بیان داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید خاص مقام معظم رهبری و مسئولان رده بالای کشور است نیز اگر ما نتوانیم جلوی مصارف غیرضروری آب را بگیریم، نخواهیم توانست در عرصه اقتصاد مقاومتی به توفیق چندانی نائل شویم.

مصرف بهینه با تاکید بر تدبیر و عقلانیت

حجت الاسلام و المسلمین غرویان یادآور شد: آنچه از آموزه های دینی ما برداشت می شود این است که با عقلانیت و تدبیر می توان به سمت و سوی استفاده درست و بهینه از منابع طبیعی و خدادادی پیش رفت و ضمن حفظ محیط زیست در ابعاد گوناگون به دولتمردان در راستای خدمت رسانی بهتر ، یاری رساند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که یکی از مهم ترین الزامات اقتصاد مقاومتی، پرهیز جدی از مصرف بی رویه و اسراف و تبذیر است، ابراز داشت: فرد یا افرادی در جامعه که صرفاً به دنبال منابع شخصی خود باشند و به منافع جامعه و کشور بی توجه باشند، در جهتی کاملاً مخالف با اقتصاد مقاومتی حرکت می کنند و به تعبیری به مردم وسرزمینشان خیانت می کنند.

وی تاکید کرد: بی شک، لازمه درست مصرف کردن و بجا مصرف کردن، فرهنگ سازی است که در این خصوص نیز رسانه های جمعی خصوصاً صدا و سیما باید دولتمردان و مسئولان را یاری کنند و با ساخت برنامه ها و نیز تهیه اخبار و گزارش های خوب و پرمحتوا، فرهنگ مصرف بهینه را در جامعه ترویج کنند.

اسراف؛ عامل تشدید فقر و فساد

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی نیز با اشاره به این نکته کلیدی که از منظر آموزه های اسلامی، اسراف و تبذیر، عامل تشدید فقر و تبعیض و فساد اجتماعی و اقتصادی است، اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه بخشی از مردم جامعه ما در مصارف خود از جمله آب که این روزها حادتر از قبل هم شده ، آن طور که باید و شاید دقت و صرفه جویی لازم را ندارند و حال آن که باید آگاه باشند به خاطر همین اسراف ، خسارت های زیادی به کشور وارد می شود که شاید در درازمدت هم نتوان بخشی از آن ها را جبران کرد.

وی با تاکید بر این که در شرایط کنونی برای خروج از بحران کم آبی و خشکسالی مفرط نیاز به همت مسئولان و همیاری و مشارکت همه مردم داریم، گفت: حقیقتاً اسراف و مصرف زدگی امروز یکی از بلایای جامعه ماست به این معنی که بخشی از مردم ، اعتدال و میانه روی در مصرف را نادیده گرفته و به خصوص درباره منابع آبی که بسیار هم محدود است، زیاده روی می کنند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی ، زوال نعمت را از جمله آثار و پیامدهای شوم اسراف و تبذیر در جامعه عنوان کرد و افزود: امیرالمومنین علی(ع) در حدیثی می فرماید: اعتدال و میانه‏روی موجب فراوانی مال و ثروت و اسراف باعث تباهی و نابودی آن است.

قدردان نعمت بی نظیر آب باشیم

حجت الاسلام جوادی، استاد سطح عالی حوزه با بیان این که جمع آوری و تصفیه آب آشامیدنی در کشور بسیار دشوار و پرهزینه است، گفت: همه مردم ما باید بیش از پیش قدر این نعمت بی نظیر الهی را بدانند، ضمن آن که باید همه متوجه باشیم که بی مبالاتی و بی توجهی در مصرف آب، نوعی ضایع کردن حق دیگران است و از نگاه دینی امری مذموم به شمار می رود.

وی همچنین اظهار داشت: اسراف بر اساس آیات قرآن و روایات امامان ما از جمله مهم ترین گناهان کبیره است و حتی در قرآن ‏کریم اسراف کاران، به عنوان اصحاب آتش معرفی شده‌اند.‏

فقط 10 قطره ناقابل!

این استاد و محقق حوزوی در خاتمه سخنان خود گفت: به راستی اگر هر ایرانی تنها و تنها در روز ده قطره آب نا قابل صرفه جویی کند، روزانه بیش از هفتصد میلیون قطره، صرفه جویی می شود و به این وسیله دست کم بخشی از بحران کم آبی کشور جبران می گردد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی